zaterdag 19 december 2009

Groot Composiet componeren

Wat is nu Groot Composiet?
Met Composiet kun je mooie, slim ontworpen dingen maken; dus mag je verwachten dat je met Groot Composiet dat in de overtreffende trap kunt!
Composiet kennen we al heel lang, van carbon frame voor een mountainbike (dit is mijn fiets) tot polyester zeilboten. Composiet is per definitie een samengesteld materiaal. Misschien kun je het wel een gecomponeerd materiaal noemen; denk aan vezels (hennep, glas, carbon) in de richting van de voornaamste krachten en een of ander hars om het geheel bij elkaar te houden. Binnen deze definitie is een enorme variatie aan materialen mogelijk. Elk van de materialen in de samenstelling wordt dan (als men het goed doet) op zijn beste eigenschappen ingezet.
Groot Composiet, tegenover gewoon composiet, heeft technisch een aantal speciale uitdagingen. Bijvoorbeeld in een grote, zwaar belaste constructie moet soms een dikke laag vezels komen om de grote belasting op te vangen. Om alle vezels goed met elkaar te verlijmen, moet er een dik pakket van vezels in één keer vullen met hars. Dit moet natuurlijk zonder luchtbellen gebeuren en bovendien wordt een dik pakket warm bij het uitharden (exotherme reaktie). Het geheel mag dan niet te heet worden en bij afkoelen krimpt de hars vaak wat meer dan de andere materialen in de compositie, zoals de vezels. De vezels die gestrekt in hun lengterichting op trek worden belast, zouden dan net een beetje in elkaar gedrukt worden (wat niet de bedoeling is). Het is nog een hele kunst om dit proces tot een grote perfectie te beheersen. Vaak worden constructies  overgedimensioneerd om een veiligheidsmarge in te bouwen. Hoe beter de processen worden beheerst, hoe minder "onnodige" overdimensionering (dus grondstoffen, milieu en kosten besparing). Als we dat kunnen, wordt Nederland daar beter, schoner en hopelijk mooier van. Daarvoor is het project Groot Composiet met een groep partnerbedrijven opgezet.

Door in Noord-Holland (en ook een beetje daarbuiten) als groep composiet bedrijven samen te werken en kennis te ontwikkelen, proberen we grote composiet producten goed in de vingers te krijgen. Daarmee wordt ook voor grote objecten een esthetische en duurzamere oplossing geboden dan met aluminium, staal en beton.
Zie bijvoorbeeld de geplande aanbouw van het Stedelijk Museum.
Hiermee is niet gezegd dat we bij Groot Composiet streven naar systematische vervanging van aluminium, staal en beton. Het mooie van composiet is dat als op een bepaalde plek in de constructie aluminium, staal of beton de beste eigenschappen heeft, dan kan dat er mooi in "gecomponeerd" worden.

Voor de liefhebber, een voorbeeld van beste eigenschappen benutten:
Carbon (en ook glasvezel) kent geen vermoeiingsverschijnselen zoals staal of aluminium. Dit wil zeggen dat het na een hoeveelheid keren heen en weer buigen breekt. Wat levert dat voor constructievoordelen op? Denk bijvoorbeeld aan het draaipunt van de achtervering van een carbon fiets dat niet een normaal (pen-gat) scharnier hoeft te zijn. Het draaipunt van de achtervering van mijn fiets is gewoon de carbon achtervork. Dus geen apart scharnier dat speling kan krijgen, last van slip-stick heeft, minder stijf is, of toch voor de stijfheid zwaar is uitgevoerd.

PS. Op de duurzaamheid van composiet kom ik in een van de volgende blogs terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten