donderdag 13 januari 2011

Bruggen Ahoy

Gisteren de Infratech bezocht in Ahoy Rotterdam. Traditioneel beton en staal voor civiele werken. Grote werken die wellicht in composiet zouden kunnen. Voor mij een redelijk onbekend terrein om te verkennen.
Wat ben ik zoal tegengekomen?

Een groot sloopbedrijf. Slopen gebeurt met een omgebouwde graafmachine die met een auxillary stick wat verder en hoger kan reiken om dan met een schaar een gebouw in brokjes van boven naar beneden af te knabbelen. Ik had altijd al aan een sloper willen vragen of er werkelijk een voordeel is als het verst uitstekende arm de helft lichter zou worden. Is het dan mogelijk om een grotere schaar te gebruiken en zo sneller te kunnen werken? Interessant gesprek, maar volgens de aanwezige specialist zou 40% of 1000 kg gewichtsbesparing weinig uitmaken. Misschien zit er een winst in het brandstofverbruik... ik weet zeker dat op goedkopere manieren meer brandstofbesparing te bereiken valt. De opgave om een zware sloop machine lichter te maken, moet ik voorlopig laten rusten.
Overgewicht blijft overigens wel een probleem om ergens in een oude binnenstad te mogen werken. Ook hier kun je het probleem ergens anders aanpakken door bijvoorbeeld het apparaat in onderdelen daarnaartoe te vervoeren. 

Minder opvallend in het dagelijks leven doch erg aanwezig waren leidingen en riool. Deze lijken al helemaal te zijn overgenomen door plastic of glasvezelversterkte varianten. Geen betonnen buis op de beurs te vinden. Of is dit een vertekend beeld? Worden op de beurs alleen de innovaties getoond en bestaat toch het gros van de nieuw te plaatsen rioolbuizen nog uit beton?

Interessant.
Op de beurs stonden maar liefst 3 aanbieders van bruggen (FiberCore, Bijl en Lightweight Structures), alle 3 van composiet. Is het afgelopen met betonnen bruggen en worden die alleen maar gesloopt (sloopmachines en puinverwerkers waren wel aanwezig op de beurs)? Is dit wederom een vertekend beeld? Dergelijke bruggen tot wel 80 meter overspanning worden in composiet ontworpen met stijfheid als belangrijkste ontwerp criterium. Ze zijn dus altijd wel sterk genoeg. Natuurlijk zijn composiet bruggen onderhoudsarm en lichter zodat de fundering aan beide zijden ook weer lichter kan. Een bezoeker vroeg aan FiberCore of er een risico was van wegwaaien als de brug zo licht is... Daar had FiberCore, denk ik, nog niet over nagedacht. Maar als de brug is weggewaaid, wil FiberCore de brug een eindje verderop weer oprapen en terugleggen. En dan wat extra schroeven gebruiken natuurlijk. Zou de trend van lichter construeren het zo ver brengen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten